the basic needs of the students.
* Its contents has been effective on the students thoughts , morals and deeds
Keywords: education, religion and life 1, students, religious training
Ulum-e Qurani university
Faculty of ulum and fonoun qurani -Tehran
An Ma Thesis on
On the compatibility between the textbook content of “religion and life grade 1” and the needs of students in Kermanshah
Presented By
Ehsan Salimi
Supervisor
Dr. Ali Qazanfari
jun/2014
1 آمدی تمیمی، عبدالواحدبن محمد، غررالحکم ودررالکلم، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1407 ق، ج2، ص 288.
2 حرانی، ابومحمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه، تحف العقول عن آل الرسول، قم، مکتبه بصیرتی، 1394 ق، ص 208.
3 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ درآمدی برتعلیم و تربیت دینی اسلام (1) فلسفهی تعلیم و تربیت، ج1، ص 20.
4 نکونام، جعفر؛ یکشنبه 21 بهمن 1386 (http://nekoonam.parsiblog.com) .
5 همان
6 موسی الرّضا، یگانه؛ بررسی عوامل مؤثر بر بحران هویت دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان جغتای (پایاننامهی کارشناسی ارشد)، ص80.
7 الهیان، علی؛ روش تحقیق، 2/10/ 1389 ((http://www.refrence1.blogfa.com.
8 (سرمد، 1383:177) نقل از: موسی الرّضا، یگانه؛ بررسی عوامل مؤثر بر بحران هویت دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان جغتای (پایان نامهی کارشناسی ارشد)، ص 82.
9 (ساروخانی، 1385:157) همان.
10 ویکی پدیا، دانشنامهی آزاد: 10/08/1391 http://fa. Wikipedia.org)).
11 ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، نسقه و علّق علیه و وضع فهارسه علی شیری، دار احیاء التراث العربی، بیروت، الطبعه الاولی، 1408 ق، ج5، ص126.
12 ((وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیم َ‏َوَأُمَّهُ ءَایَه ًو َءَاوَیْنَاهُمَا إِلىَ‏ رَبْوَهٍ ذَات ِقَرَارٍ وَ مَعِین)) مؤمنون/50 ؛ “و پسر مریم و مادرش را نشانه‏اى گردانیدیم و آن دو را در سرزمین بلندى که جاى زیست و [داراى‏] آب زلال بود، جای دادیم”.
13 راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق و ضبط محمد سید گیلانی، دارالمعرفه، بیروت، ص187.
14 همان.
15 ربّی الولد:غذّاه و جعله بربو، الیسوعی، لوییس معلوف، بیروت، المطبعه الکاتولیک، المطبعه الخامسه، 1927م، ص247.
16 جوهری، اسماعیل بن حمّاد، الصحاح: تاج اللغه وصحاح العربیه، بیروت، چاپ احمد عبدالغفورغفار،1407ق، ج3، ص125؛ ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرّم، لسان العرب، ج5، ص126.
17 راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، پیشین.
18 المصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1360ش ، ج4، ص35.
19 همان، ج4،ص35، به نقل ازابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، نسقه و علّق علیه علی شیری، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، 1408ق.
20 المصطفوی، حسن، پیشین، ج4، ص21.
21 همان.
22 رفیعی، بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم تربیت و مبانی آن، انتشارات سمت، تهران،1381، چاپ اول، ج3، ص89، به نقل از انوار التنزیل واسرار التأویل، بیضاوی، قاضی ناصر الدین، ج1، ص10.
23 همان.
24 ابن فارس، ابوالحسین، معجم مقاییس اللغه، به تحقیق و ضبط عبدالسلام محمد هارون، الطبعه الثانیه، شرکه المکتبه و مطبعه الحلبی، مصر، 1389 ق، ج2، صص381-382.
25 ((الرّبُ فی الاصلِ التربیهِ وهو: انشاءُ الشیءِِ حالاً فحالاً الی حدِّ التمامِ))، راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، پیشین، ص184.
26 محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، الطبعه الاولی، مرکز النشر، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، 1403ق، ج1، ص240.
27 جن/1و10، بقره/256، کهف/ 10.
28 همان.
29 همان.
30 همان.
31 دیس، موریس، مراحل تربیت، ترجمهی علی محمد کاردان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم، 1368ش، ص16.
32 سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی، تهران، انتشارات آگاه، چاپ نهم، 1372ش، ص12.
33 صدیق، عیسی، تاریخ فرهنگ اروپا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم، 1351ش، ص194.
34 شاتوژان و دیگران، مربیان بزرگ، ترجمهی غلامحسین شکوهی ، تهران، انتشارات دانشگاه، 1355ش، ص358.
35 مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات صدرا، چاپ بیست و هفتم، 1375ش، ص33.
36 حجتی، محمد باقر، اسلام و تعلیم و تربیت ، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوازدهم، 1366ش، ج1، ص36.
37 قائمی، علی، زمینهی تربیت، تهران، انتشارات امیری،1362ش، ص5.
38 شکوهی یکتا، محسن، تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی و روش ها) ، تهران، انتشارات ایران،1370ش، ص40.
39 همان، ص40.
40 ترجمه نهج البلاغه فیض الاسلام ، قصار 351، ص12540.
41 همان، قصار 70، ص1172.
42 طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمهی سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق، ج17، ص285.
43 کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، به تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388ق، ج2، ص260.
44 امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان، چاپ پنجم، 1379 ش، ج 2، ص 37.
E m ile D u rk h e m 45
46 کریمی، عبد العظیم، ماهنامهی پرورشی تربیت، تهران، انتشارات آموزش و پرورش، مهر ماه 1373ش، ص23.
47 A le x is C a rre l
48 کریمی، عبدالعظیم، پیشین، ص24.
49 W illia m Ja m e s
50 کریمی، عبدالعظیم، ماهنامهی پرورشی تربیت، ص24.
51 طباطبایی، محمد حسین، پیشین، ج19، ص69.
52 سیوطی، جلال الدین عبدالرحمن بن ابی بکر، الجامع الصغیر فی احادیث البشیر النذیر، بیروت، دار الفکر، الطبعه الاولی، 1401ق، ج4، ص741.
53 العاملی، زین الدین بن علی بن احمد( الشهید ثانی)، السید احمد الحسینی، المنیه المرید فی آداب المفید والمستفید، قم، مجمع الذخائر الاسلامیه، 1402ق، ص190.
54 مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لعلوم الائمه الاطهار، بیروت، دار احیاءالتراث العربی، چاپ سوم، 1403 ق،
ج1، ص85، ح16، ص280.
55 نهج البلاغه، خطبهی94.
56 آمدی تمیمی، عبدالواحد بن محمد، پیشین، ج5، ص2662.
57 طوسی، نصیرالدین محمدبن حسن، اخلاق ناصری، به تصحیح و تنقیح مجتبی مینوی، علیرضا حیدری، تهران، انتشارات خوارزمی، چاپ دوم، 1360ش، ص131.
58 مجلسی، محمد باقر، پیشین، ج43، ص295.
59 J e a n Jacques Rousseau
60 Em m a n u e l K a n t
61 کیومرثی، غلامعلی ، مبانی و اصول تربیت دینی و تفاوت آن با تعلیمات دینی ، بی جا، بی نا، بی تا، ص9.
62 نهج البلاغه، حکمت 288.
63 مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ بیست و یکم، 1374ش، ص4.
64 داودی، محمد، سیرهی تربیتی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع): تربیت دینی، قم، مؤسسهی پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1383ش، ص122.
65 زارعان، محمد جواد، مقالهی تربیت دینی، تربیت لیبرال، فصلنامهی معرفت، شماره33، سال انتشار 1382، ص24.
66 متقی هندی، علاءالدین بن حسام الدین، کنز العمال فی احادیث الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرساله، 1409ق، ج 13، ح36472، ص151.
67 دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی، تهران، نشر و تحقیقات ذکر، چاپ چهارم، 1380ش، ص160 به نقل از صالح عبدالعزیز، عبدالعزیز عبدالمجید، التربیه و طرقالتدریس، چاپ دوازدهم، دارالمعارف، القاهره، 1976م، ج1، ص124.
68 حجتی، محمد باقر، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوازدهم، 1366ش، ج1، ص79.
69 الطوسی، ابو جعفر محمد بن الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج8، ص238؛ سیوطی، جلال الدین عبدالرحمن بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، مکتبه المرعشی النجفی، قم، 1404ق، ج2، ص15.
70 الابشیهی، شهاب الدین محمد بن احمد، المستطرف فی کل فن مستطرف، شرحها و حققها مفید محمد قمیحه، الطبعه الثانیه، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1406ق، ج2، ص487.
71 آمدی تمیمی، عبدالواحد بن محمد، پیشین، ج1، ص340.
72 دلشاد تهرانی، مصطفی، پیشین، ج1، ص104.
73 حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، به تصحیح و تحقیق و تذییل عبدالرحیم الربانی الشیرازی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج14، ص29.
74 طبرسی، رضیالدین ابونصر الحسنبن الفضل (از عالمان قرن6)، مکارمالاخلاق، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات،1392ق،
75 نوری، میرزاحسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسهی آل بیت لاحیاء التراث، الطبعه الثانیه، بیروت، 1408ق، ج2، ص619.
76 نرمان ل. مان، اصول روان شناسی، ترجمهی محمود ساعتچی، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ پانزدهم، ص183.
77 حر عاملی، محمد بن حسن، پیشین، ج15،ص188.
78 قال رسول الله (ص): لیس لصَّی لَبَنٌ خیرٌ مِن لَبَنِ أُمِّهِ. مجلسی، محمد باقر، پیشین، ص313.
79 مؤنث مرضع، زنی که بچه شیر میدهد، شیر ده (فرهنگ فارسی معین).
80 حر عاملی، محمد بن حسن، پیشین، ج15،ص188.
81 مجلسی، محمد باقر، پیشین، ج17، ص82.
82 قمی، شیخ عباس، سفینه البحار و مدینه الحکم والآثار، تهران، مؤسسهی انتشارات فراهانی، ج21، ص 166.
83 دلشاد تهرانی، مصطفی، پیشین، ج4، ص405.
84 شیخ صدوق، امالی، مترجم آیه الله کمرهای، تهران، انتشارات کتابخانهی اسلامیه، چاپ چهارم، 1362، ص28؛ مجلسی، محمد باقر، پیشین، ج1، ص202، ح74، ص185.
85 ابن ابی الحدید المعتزلی، عزّالدین بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، به تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، مصر، دار احیاء الکتب العربیه، چاپ اول، 1378ق، ح20، ص272.
86 آمدی تمیمی، عبدالواحد بن محمد، پیشین، ج2، ص224.
87 کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، به تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388ق، ج1، ص50؛ حر عاملی، محمد بن حسن، پیشین، ج18، ص43.
88 شریف قرشی، باقر، نظام تربیتی اسلام، تهران ، انتشارات فجر، چاپ اول، 1362ش، ص77.
89 خمینی، روح الله، صحیفه نور، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، 1370ش، ج6، ص137.
90 شریف قرشی، باقر، پیشین، ص85.
91 طباطبایی، محمد حسین، پیشین، ج4، ص97.
92 خمینی، روح اله، پیشین، ص120؛ حر عاملی، محمد بن حسن، پیشین، ج18، ص47.
93 کلینی، محمد بن یعقوب، پیشین، ج5، ص118.
94 قمی، شیخ عباس، پیشین، ج2، ص113.
95 عروسی حویزی، علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، تصحیح و تعلیق هاشم رسولی محلاتی ، قم، دارالکتب العلمیه، ج5، ص55.
96 حجتی، محمد باقر، پیشین، ج1، ص2.
97 جعفری، محمد تقی، فلسفهی دین، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، قم، چاپ دوم، 1378ش، ص40.
98 جعفری، محمد تقی، پیشین، ص57، به نقل از بنیادهای دین و جامعه شناسی، ص37.
99 نورمن. ال. کیسلر، فلسفهی دین، ترجمهی حمید رضا آیت اللهی، انتشارات حکمت، تهران، 1375ش، ج1، ص21.
100 همان، ج1، ص72.
101جعفری، محمد تقی، پیشین، ص79.
102 جعفری، محمد تقی، پیشین، ص86، به نقل از در آمدی بر دین شناسی یونگ، ترجمهی پروین فرامرزی، ص54.
103 جان هیک، فلسفهی دین، پیشین، ص98
104 همان، ص106.
105 نورمن. ال. کیسلر، پیشین، ص109.
106 لاهوری، محمد اقبال، احیای فکر دینی در اسلام، انتشارت علم و دانش، تهران، چاپ دوم، 1372ش، ص5.
107 Max Muller
108 Bessuet
109 Emmanuel kant
110 حجتی، محمد باقر، پیشین، ص8.
111 طبرسی، ابو علی فضل بن حسن، مجمع البیان لعلوم القرآن، مترجم حسین نوری، محمد مفتح، تهران، مؤسسهی انتشارات فراهانی، ج1، ص421.
112 حجتی، محمد باقر، پیشین، ص10.
113 نوری، میرزاحسین، پیشین، ج2،

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع پایان نامه درموردوظایف، زمانبندی، وظیفه
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید