۱. کارمندان همه چیزدان در کسب و کارای امروزی به کار

در گذشته بیشتر کارفرمایان خواهان کارمندان همه فن حریفی بودن که با بخشای تخصصی مختلفی آشنایی داشتن، اما احتیاجی نبود که این آشنایی در حد تخصص باشه. مثلا همین که یک بازاریاب می تونست در سطح شهر آگهی پخش کنه کفایت می کرد، درحالی که بازاریابان امروزی باید از مهارتای تخصصی تر، مثل توانایی طراحی و مدیریت کمپینای تبلیغاتی آنلاین بهره مند باشن. این روزها وضع فرق می کنه؛ الان خیلی از کارفرمایان درمورد مسائلی مثل مدل کسب وکار، رویکردهای حل مشکلات و تعیین حقوق، نوآورانه و به روش هایی بسیار متفاوت برخورد می کنن. در اینجور شرایطی کارمند همه چیزدان به کار نمیاد، بلکه کسی لازمه که خلاقیت داشته باشه و بتونه راه های نرفته رو امتحان کنه و اینا دقیقا خصوصیاتی هستن که به شخصیت آدما برمیگرده.

خلاقیت-خلاقانه

شخصیت

۲. در وظایف شغلیِ نو و خلاقانه فقط تخصص کافی نیس

چند سال پیش جایگاهای شغلی در هر کسب و کاری بسیار محدود و قابل پیش بینی بود، اما این روزها شرایط فرق کرده. مثلا حدسش رو هم نمی زنید که در شرکت بازاریابی اینترنتیِ «وب پِیج اِف ایکس» (WebpageFX) جایگاهی با عنوان «مدیر شادی» وجود داشته باشه. همونجوریکه از عنوانش پیداست، مسئول این شغل باید کارمندان شرکت رو خوشحال نگه داره. از اونجا که این جایگاهِ شغلی بسیار نو و خلاقانهه، کارفرما نمیتونه در بین خواهندگان استخدام به دنبال کسی بشه که قبلا در این مورد فعالیت کرده باشه. دقیقا در اینجور شرایطیه که شخصیت خواهندگان باید در اولویت قرار بگیره. وقتی جایگاه شغلی جدیدی ایجاد می کنین، می تونین مقتضیات شغل مدنظرتان رو تا حد امکان برحسب توانمندیای شغلی خواسته کننده شکل بدین. مثلا اگه در بین خواهندگان استخدام به شخصی برخورد کردین که برخلاف تجربه کم از دید خصوصیات فردی و بعضی مهارتای خاص و کاربردی مورد پسندتون واقع شد، پیشنهاد می شه که تواناییای پنهون ی این فرد رو ندیده نگیرید و صلاحیت اون رو فقط به دلیل چند سال سابقه کمتر از چیزی که در شرایط گرفتن شغل اومده، رد نکنین.

۳. توانایی کار تیمی تا حد خیلی از شخصیت افراد ریشه میگیره

الان خیلی از کسب وکارها طبق ی کار تیمی می چرخن. پس کارفرمایان باید شخصی رو به استخدام قبول کنن که از تواناییایی مثل انعطاف پذیری، همکاری دوطرفه و اشتراک گذاری تجارب بهره مند باشه تا بتونه با بقیه اعضای تیم روابط مؤثر برقرار کنه؛ به ویژه در اینجور شرایطی شخصیت خواسته کننده بر رزومه ی نورانی می چربد. کارمندی که باید ۹۰ درصد اوقات کاری خود رو با بقیه اعضای تیم بگذراند، شک نداشته باشین اگه اهل تک رَاون باشه و نتونه با بقیه کنار بیاد، مشکل ساز میشه. کسی که از دید شخصیتی روحیه ی کار تیمی نداشته باشه، به سختی در کارای تیمی می شینه و بعیده که بتونه حضور مفید در گروه داشته باشه. مثلا در شرکت «سی جِی پونی پارتس» (CJ Pony Parts) که در مورد ی خرده فروشی قطعات خودرو فعالیت داره، حتی متخصص ترین خواهندگان هم در صورت دارا نبودن تواناییای کار تیمی از شانس استخدام محروم می شن. این شرکت فقط به دنبال کارمندانیه که واقعا عاشق ماشین و موضوعات در رابطه باشن و متقاضیانی رو که فقط با انگیزهای مالی اقدام به ارسال رزومه می کنن، از فهرست واجدین شرایط خط می زنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل نباید با موهای خیس بخوابیم؟ 

۴. تغییر شخصیت کارمندان غیرممکنه

مهارت آموختنی و تجربه کسب کردنیه؛ پس نگران نباشید چون می تونین طرز کار با هر وسیله یا نرم افزار خاصی رو به کارمندان تون یاد بگیرین، اما توجه داشته باشین که شخصیت شون رو نمی تونین عوض کنین. اگه کارمندی رو استخدام کنین که برخلاف تجارب بالا مشکلات شخصیتی داره مطمئنا واسه تون دردسرساز میشه، چراکه اصلاح شخصیت افراد در محل کار فرایندی هزینه بردار و متأسفانه بی نتیجه. پس در برخورد با اینجور متقاضیانی خودتون رو با این راه و روش که بعدا شخصیت شون رو تغییر میدید، گول نزنید و عوضش به دنبال کارمندانی بگردید که مشتاق یادگیری و پیشرفت باشن. اینا دقیقا همون کسائی هستن که می تونن به کارمندان فوق العاده ای تبدیل شن. خواهندگان باشخصیتی که از تجارب کافی بهره مند نیستن، به دلیل خوش جنس بودن شون دردسرهای خیلی کمتری در مقایسه با خواهندگان باتجربه اما بی شخصیت به همراه دارن.

۵. اصل تعادل باید در شکلای مختلف شخصیتیِ تیم کارمندان رعایت شه

در ترکیب بندی تیم کارمندان تون از شخصیتای مختلفی استفاده کنین و این طور نباشه که فقط به یک نوع شخصیت اجازه ورود بدین. تعادل در شخصیتای کارمندان اتفاقات خوشایندتری رو در کسب وکارتان رقم می زنه. به کارمندان فعلی خود نگاه کنین و از خصوصیات اخلاقی هرکدام شون فهرستی ذهنی بسازین. حالا ببینین چه خصوصیتی در بین کارمندان تون کمتر دیده میشه. مثلا شاید شخصیت کلی ی کارمندان تون به گونه ایه که کلا ساکت و کم حرف هستن و واسه همین وقتی تلفن زنگ می خوره، هرکسی منتظر می مونه تا دیگری جواب تلفن رو بده. پس چه بهتر که در استخدام کارمند بعدی از کسی استقبال کنین که شخصیت پُرسروصداتری داشته باشه یا مثلا درصورتی که شخصیت بیشتر کارمندان تون از نوع سلطه گره، یعنی بیشتر شون کسائی هستن که میل دارن حرف خودشون به کُرسی بنشیند، پیشنهاد می شه کارمند دیگری که استخدام می کنین، اهل پیروی و فرمون ورداری باشه.

با این اوصاف در مصاحبهای استخدامی از اهمیت فوق العاده شخصیت خواسته کننده غافل نشید و فقط روی تجارب کاری تمرکز نکنین.

منبع : businessinsider

دسته‌ها: آموزشی