در دنیای مدرن خیلی چیزها حواس ما رو پرت می کنن و مانع جمع کردن حواس ما می شن. به دست آوردن تمرکز در این روزها ربطی به اراده نداره بلکه اگه قراره فردی با تمرکز بالا بشیم باید دست به شالوده شکنی عادات زندگی مدرن، که اتفاقا از اونا لذت هم می بریم، بزنیم. اگه شمام از نبود تمرکز رنج می برین با این مقاله همراه شید تا با علل این حواس پرتی و راه های افزایش جمع کردن حواس بیشتر آشنا شید.

 

خیلی از کسائی که به من مراجعه می کنن یک عبارت رو خیلی به کار می برن : «انگار اصلا نمی تونم تمرکز کنم». اونا آرزوهایی تو سرشونه و می خوان به موفقیت برسن. اما هنگامی که نوبت به عمل می رسه با مشکلاتی مثل مسائل خانوادگی، وضع سلامت، بچه ها و مثل این مشکلات روبرو می شن.

اونا نتوانسته ان از رویکردهای عادی تمرکز یابی طرفی ببندند. اونا از تقویم و جدول زمان بندی و یادآورها استفاده کردن اما هیچ کدوم از اینا کاری واسه شون انجام نداده. شاید شمام به این مشکل گرفتار باشین. شاید به خاطر اینکه تمرکز ندارین رؤیاهای کاری و شخصی تون روی طاقچه ی ذهن تون خاک می خورن. و شاید در صدد این بر اومدید که این رؤیاها رو آزاد کنین.

اما دست نگه دارین. رؤیاهای شما بخشی از هویت شمان و شما بدون اونا هیچ هستین. یادتون باشه که در این بین فقط به تمرکز احتیاج دارین. تمرکز دارای حولوحوش فیزیکی، ذهنی و عاطفیه. شما باید راه و روش کل نگری رو پیدا کنین که دلیل اصلی نبود تمرکز تون رو کشف کنه. این دلیل اصلی، اگه وجود داشته باشه، خیلی کم به اراده ی شما ربط پیدا می کنه. از امروز می تونین کارایی انجام بدین که قدرت تمرکز و توانایی ذهنی تون رو واسه انجام کار، بالا می برن. دوست دارین جنبه های نبود تمرکز رو بهتر بشناسین؟ با ما همراه باشین.

جنبه ی فیزیکی

با اینکه مغز تنها ۲ درصد از وزن بدن رو تشکیل می ده اما ۲۰ درصدِ انرژی بدن رو مصرف می کنه که مقدار زیادیه. و اگه شما انرژی کمی داشته باشین مغزتون اولین اندامیه که متوجه این کمبود انرژی می شه؛ پس شما احساس خستگی، گیجی و بی حوصلگی می کنین.

اینکه به چه دلیل بدن شما انرژی کافی تولید نمی کنه،می تونه علل مختلفی داشته باشه.

مشکل گوارشی

شاید خیلی غذا بخورین اما انگار بدن تون مواد غذایی و معدنی رو جذب نمی کنه و اینجوری انرژی ندارین. کمبود آب بدن، پایین بودن اسید معده و نامتعادل بودن باکتری معده از مواردی هستن که مانع جذب غذا می شن.

در زیر به اقدامات ساده ای اشاره می شه که می تونین واسه تقویت جذب معده و تمرکز تون از اونا استفاده کنین:

  • آب زیاد بخورین. ۹۰ درصد اسید معده رو آب تشکیل داده. به اندازه نصف وزن تون آب بخورین و این میزان رو به شکل جرعهای کم در طول روز استفاده کنین.
  • اسید معده ی خود رو با نوشیدن سرکه ی سیب قبل از غذا افزایش بدین. واسه افزایش اسید معده دو قاشق غذاخوری آب بخورین تا به جدا سازی ی غذا در معده کمک کنین.
  • پروبیوتیک استفاده کنین. بنا به گفته دیوید پرلموتر، نویسنده ی کتاب “سازنده مغز”، پروبیوتیکا نقشی کلیدی در جذب مواد غذایی و فعالیت مغز اجرا می کنن. اون پیشنهاد می کنه که از مکملایی شامل زنجیره هایی از باکتریای مفید استفاده شه.

آب

آب در تبدیل چربی به انرژی، روان کردن مفصلا و دفع مواد زائد از بدن نقشی کلیدی اجرا می کنه. اما محاسبه می شه که بیشتر از ۶۰ درصد مردم آمریکا از کمبود آب بدن طولانی رنج می برن. در زیر به پنج اقدام واسه تأمین آب بدن اشاره می کنیم:

  • آب گرم رو همراه با لیمو بخورین. آب گرم مویرگای معده و رودها رو منبسط و آروم می کنه و اونا رو واسه جذب غذا آماده می سازه. لیمو هم الکترولیتا و مواد معدنی رو که از تأمین آب بدن پشتیبانی می کنن جفت و جور می کنه.
  • غذاهای شامل آب رو بیشتر استفاده کنین؛ سیب، ماست، هندوانه، طالبی و سبزیجات.
  • بیشتر شیر بخورین. محققان، طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه مکمستر انجام دادن، به این نتیجه رسیدن که شیر در تأمین آب بدن نسبت به خود آب کارکرد مؤثرتری داره. ترکیب چربی، نمک و شکر آب بیشتری رو به سلولا میرسونه.
  • نمک بیشتر استفاده کنین. سدیوم الکترولیتیه که ما طی استرس از دست میدیم و اگه مقدار خیلی از دست بدیم توانایی بدن مون واسه نگه داشتن آب از دست خواهد رفت. نمکای دریایی که کمتر فرآوری شدن رو امتحان کنین.
  • از کپسول الکترولیت استفاده کنین. ما با تعریق الکترولیت از دست میدیم. یکی از محبوب ترین الکترولیتا در بین ورزشکاران Nuunه که سدیوم، کلسیوم و منیزیوم رو به نسبتی که طی ورزش از دست میدیم واسه مون جفت و جور می کنه.

ویتامین B

ویتامین B که به نام کوآنزیم هم شناخته می شه در تبدیل شکر، پروتئین و چربی به انرژی نقشی کلیدی اجرا می کنه. اما ویتامین B اولین مواد غذاییه که با استرس ذهنی و فیزیکی از بین میره. جالبه بدونین که مردم بیشتر به کمبود این ویتامین دچار می شن تا ویتامینای دیگر.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل ناامید می شیم و چیجوری با ناامیدی مقابله کنیم

می تونین با یک مکمل، همه طیفای ویتامین B رو تأمین کنین. یا می تونین با خوردن تخم مرغ، اسفناج و گوشت بدون چربی این ویتامین رو واسه بدن خود تأمین کنین.

جنبه ی ذهنی

وقتی به مشکلات مربوط به انرژی پرداختید، نوبت به جنبه ی ذهنی نبود تمرکز می رسه. تمرکز مثل عضله ایه که با استفاده تقویت می شه. حال فرقی نمی کنه که نام این استفاده رو نظم و ترتیب گذارید یا تکرار. اما اگه رهایش کنین دیگر واسه تون کار نمی کنه.

اولین قدم در افزایش تمرکز ذهنی از بین بردن عوامل پرت کننده ی حواسه. بعضی از اونا مثل خونواده و بچه ها غیر قابل کنترل هستن. اما همه چیز رو میشه کنترل کرد. و هرچه بیشتر اونا رو کنترل کنین، تمرکزتان بیشتر هستش.

خونواده

عوامل پرت کننده ی حواس

در زیر به عواملی اشاره می شه که فورا می تونین اونا رو از بین ببرین :

  • شبکه های اجتماعی
  • وب گردی بی هدف
  • پیامک دادن
  • بررسی ایمیل به شکل وسواسی
  • تلویزیون
  • روابط به بن بست رسیده (مثل عاشقونه یا غیر عاشقونه )

اگه با نبود تمرکز دست و پنجه نرم می کنین، و دارای عادات اشاره شده در بالا هستین، به محض اینکه از شر این عادات خلاص شدید از تمرکز بالایتان متعجب میشید.

اما از بین بردن این عوامل در حرف آسون و در عمل مشکله. شما باید خود رو مسئول بدونین یا وگرنه یک مربی تعلیم دهنده ی مسئولیت پذیری واسه خود پیدا کنین.

عوامل سازنده تمرکز

  • مراقبه
  • ثبت وقایع روزانه
  • ورزش همیشگی
  • مطالعه
  • یادداشت ورداری در مورد چیزای مورد علاقه
  • تفریح هر از چند بعضی وقتا
  • وابسته بودن به جدول زمان بندی

اگه صبح اول وقت تمرکز خود رو با مدیتیشن یا ثبت وقایع یا جدول زمان بندی پیدا می کنین، تصمیم بعدی تون واسه کسب تمرکز آسون تر انجام میشه؛ به عبارت بهتر «گر صبح رو ببری، تموم روز رو بردی».

پس درزمان روز پنج فعالیت سازنده تمرکز رو فهرست کنین تا در کنار بقیه کارای خود اونا رو هم انجام بدین. در گوشی موبایل یا کامپیوتر خود از یادآورها استفاده کنین. از دوستی کمک بخواهید تا شما رو در رسیدن به هدف تون کمک کنه و یا از یک مربی تعلیم دهنده ی مسئولیت پذیری کمک بخواهید. وقتی حوصله تون سر رفت یا نمی دونستید که باید چیکار بکنین، به جدول زمان بندی و عوامل سازنده تمرکزتان برگردید. اگه به هفته ای با تمرکز پایین نگریستید و متعجبانه خود رو بازخواست کردین که «پس من این هفته چه غلطی کردم؟!» باید با ذره بین اون هفته رو بررسی کنین تا به دنبال عوامل از بین برنده ی حواس خود باشین.

عوامل عاطفی

آخرین جنبه ی تمرکزیابی چیزیه که خیلی کم در دنیای کار و کاسبی در موردش صحبت می شه: احساسات. تعریف و کنترل احساسات سخته. و به خاطر چالشی که احساسات ایجاد می کنن بیشتر مردم مشکلات عاطفی خود رو ندیده می گیرن. اما باید بدونین همه ما دارای احساسات هستیم.

مثلا یکی از مراجعه کنندگان من، کیم، رو در نظر بگیرین. اون داشت واسه دووم آوردن در کار و رابطه اش جنگ می کرد. اما با اینکه همه مشکلات نبود تمرکز اونو از بین بردیم و اون به پیشرفتای تغذیه ای و ذهنی هم رسید اما بازم نمی تونست تمرکز کافی رو واسه پیشرفت خود کسب کنه.

اون در اولین جلسه ای که با من داشت یکی از اهداف خود رو «رسیدن به شفافیت در مورد کاری که می خواد با ازدواج خود بکنه» اشاره کرده بود.

ازدواج

اون ۱۰ سال بود درگیر ازدواجی ناموفق بود. و هرچه که روبرو شدن با مشکل رو به تعویق می انداخت، بیشتر ضعیف می شد. این ترس و اندوه به بقیه بخشای زندگی اون، مثل برنامه ورزشی و کارش زبانه کشید. اون از نگاه عاطفی نمی تونست تمرکز کنه.

پس پس از دومین جلسه و زمانی که نتوانسته بود به هیچ پیشرفتی برسه بهش گفتم که اگه می خواد جلسات بعدی رو ادامه دهیم باید در مورد ازدواج خود تصمیم بگیره. من بهش پیشنهاد کردم تا در اولین فرصت بعد از تموم شدن جلسه با یک مشاور ازدواج تماس بگیره و با اون قرار بزاره.

واسه کیم، این حس که باید تصمیم گیری رو به بعد از روبرو شدن با ازدواج ده ساله اش موکول کنه، ترسناک ترین حس در جهان بود. و وقتی که با تماس با مشاور، دیوار عاطفی خود رو خراب کرد، تمرکز خود رو هم بازیافت. هفته بعد پربارترین هفته عمر کیم بود.

پس اگه می خواید بر اقدامات کوچیکی که به موفقیت ختم می شن تمرکز کنین باید خود رو از هر مانع عاطفی که سر راه تونه خلاص کنین. بهترین راه واسه انجام این کار اینه که این مشکل – مثل رابطه ای غلط و تلخ یا ترس – رو قبول کنین و راه حلی واسه اون پیدا کنین.

بعضی وقتا مشکلات ما در ظاهر اون قدر بزرگ و بد نشون میده که ما از برداشتن قدم واسه حل اونا ترس داریم. اما باید این کار رو بکنیم. و واسه بعضی، مثل کیم، تمرکز عاطفی خیلی راحت یک تماس تلفنیه.

برگرفته از entrepreneur.com

دسته‌ها: آموزشی