کم خوابی طولانی باعث می شه حتی بی معطلی بعد از بیداری هم خسته باشیم. ضمنا، کم خوابی یکی از دلایل اضافه وزنه. این مقاله رو بخونین تا ببینین چه جوری می تونین با هیولاهایی بجنگین که نمی ذارن راحت بخوابید و چه جوری می تونین از دست اونا راحت شید. این موضوع ممکنه به بهتر شدن ظاهر شمام کمک کنه.

 

۱۲. دمای نامناسب هوا

با اینکه خوابیدن در هوای گرم خوشایندتره، دمای مطلوب بین ۱۵تا۲۳ درجه سانتی گراده.

راه حل: پتوی سبکی روی خود بندازین و اگه در طول شب احساس سرما کردین، از پتوی گرم تری استفاده کنین.

۱۱. ورزش

ورزش سیستم عصبی رو تحریک می کنه، و بخاطر این بعد از برگشت از باشگاه، به این راحتیا خواب تون نمی برد.

راه حل: کمه کم ۳ ساعت قبل از خواب ورزش نکنین.

۱۰. بی برنامگی

واسه اینکه خوب استراحت کنین، بدن تون به مدت زمان خاصی واسه استراحت احتیاج داره. ضمنا، امکان نداره بتونین از قبل یا در طول آخرهفته کم خوابی خود رو جبران کنین.

راه حل: هر شب در زمان مشخصی بخوابید، بین ۱۰ و ۱.

۹. نور

حتی کمترین میزان نور، یعنی نور به دلیل وسایل الکترونیک هم ممکنه خواب شما رو به هم بریزه. هر چه محیط تاریک تر باشه، راحت تر می خوابید.

راه حل: همه منابع نور رو از بین ببرین یا اینکه از چشم بند استفاده کنین.

۸. سروصدا

هر سروصدایی، چه صدای ماشینای بیرون باشه و چه سروصدای همسایها، اجازه نمی ده درست استراحت کنین.

راه حل: از گوش گیر یا پارازیت سفید استفاده کنین. پارازیت سفید صدای چند بسامدی آرامیه که همه صداهای دیگر رو می پوشونه و باعث آرامش شما موقع خواب می شه.

آرامش

۷. استفاده از تخت واسه کارای دیگر

خیلی از افراد از تخت خود نه تنها واسه خواب استفاده می کنن، بلکه تختخواب دفتر کارشون هم هست. این باعث می شه کیفیت خواب این افراد کمتر شه.

راه حل: کار خود رو بیرون اتاق خواب جابگذارید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل نباید با موهای خیس بخوابیم؟ 

۶. کافئین

همه میدونن کافئین اجازه نمی ده افراد خیلی راحت به خواب برن. یادتون باشه که نه فقط قهوه، بلکه چای، شکلات و بقیه اجناس هم کافئین دارن.

راه حل: عصرها کمتر از مواد غذایی کافئین دار استفاده کنین.

۵. به زور خوابیدن

خیلی افراد وقتی هنوز خواب شون نمیاد، به رختخواب می رن. اونا امیدوارند کم کم خواب به سراغ شون بیاد، ولی در بیشتر موارد این اتفاق نمی افته.

الکل باعث می شه زودتر خواب تون ببره، ولی اثر اون روی کاهش حرکت سریع چشم یا به اصطلاح «خواب عمیق» منفیه. درنتیجه باعث می شه وقتی بیدار شدید، هم خسته باشین و هم حالت تهوع داشته باشین.

راه حل: کمه کم دو ساعت قبل از خواب الکل مصرف نکنین یا از اون بهتر، کلا الکل مصرف نکنین.

۳. مشغله ی ذهنی

معمولا قبل از خواب اجازه نمی بدین ذهن تون استراحت کنه و «راه اندازیِ دوباره» شه. این باعث می شه خواب تون کیفیت کمتری داشته باشه.

راه حل: ذهن خود رو از همه نگرانیا دور کنین و سعی کنین به چیزی متفاوت فکر کنین. سعی کنین اسم کشورهایی رو به یاد بیارین که با حرف بخصوصی شروع می شه، یا گوسفندها رو بشمارید.

۲. عادت نداشتن

این که قبل از خواب، عادتای خاصی نداشته باشین، باعث می شه شبا راحت نخوابید و صبحا خسته باشین.

راه حل: به بدن خود یاد بدین به الگوی خاصی عادت کنه، مثلا دوش ولرم (نه چندون گرم و نه چندون سرد) بگیرین یا به موسیقی گوش بدین. ولی دوش خیلی گرم نگیرید، چون متابولیسم تون بالا میره و سخت تر خواب تون می بره.

۱. حالت خواب

اگه ناراحت به خواب برید، حالا چه تنها باشین و چه با همسر خود، بدن تون راحت نمیشه. این باعث می شه کمتر بتونین استراحت کنین.

راه حل: به حالتی بخوابید که راحت باشین. سعی کنین تا وقتی خواب تون نبرده، از اون حالت درنیایید.

 


دسته‌ها: آموزشی