7 عادت بدی که باعث بزرگ شدن شکم تون می شه!!

آکایران :بزرگ شدن شکم تون واسه شمام به یه معظل تبدیل شده؟ اگه شمام نگران بزرگ شدن شکم تون هستین و می خواین هر چی سریع تر جلوی اونو گرفته و در فکر کوچیک کردن شکم تون هستین، بهتره این عادتای بد رو ترک کنین.

بزرگ شدن شکم تون به این دلایل ساده ایه که باورتون نمی شه

بنا : یکی از اولین سؤالاتی که در مهمانیا و یا در مطبا از کارشناسان تغذیه پرسیده می شه اینه که چه کنیم تا شکمان کوچیک تر شه و یا این که به چه دلیل شکمان هر روز بزرگ تر می شه؟ اگه این مسئله مشکل شمام هست، خوندن این مقاله رو از دست ندین.

نوشیدن نوشابه های گازدار به طور منظم باعث بزرگ شدن شکم تون می شه

اگه نمی تونین روزتون رو بدون قورت دادن یه یا دو قوطی نوشابه سپری کنین باید بدونین که با بدنتون مهربون نیستین. طبق تحقیقات، مصرف یه یا دو قوطی نوشابه در طول روز موجب می شه که دور کمر شما 5 برابر سریع تر از کسائی که در طول هفته با احتمال خیلی کم از این نوشیدنیا مصرف می کنن، اضافه شه. دلیل اونم اینه که شکر موجود در این نوشابه ها موجب افزایش ولع شما نسبت به غذا خوردن و در نتیجه مصرف غذای بیشتر در طول زمان خوردن غذا می شه.

مصرف نوشابه های رژیمی یا به اصطلاح دایت هم خیلی بهتر از اینا نیس؛ چون این نوشیدنیا شامل شیرین کننده های مصنوعی هستن که موجب افزایش اشتهای شما به همون اندازه نوشابه های شامل قند می شن. پس اگه واقعاً دلتون می خواد که به همراه غذاتون یه نوشیدنی مطبوع بخورین بهتره که از یه اسموتی سالم که ترکیبی از میوه های مختلفه و یا آب به همراه لیمو و نعنا استفاده کنین؛ این طوری مواد مغذی مفیدی رو هم به بدنتون رسوندین. در حالی که نوشابه ها فقط موجب زیاد شدن وزن بدون دریافت مواد مغذی می شن.

 

  اگه می خواین بیشتر بدونین  :  3 غذای عالی واسه کوچیک کردن شکم

 

به کار گیری بشقابای بزرگ هنگام غذا خوردن باعث بزرگ شدن شکم تون می شه

فرقی نمی کنه کجا غذا می خورید در منزل، مهمانی و یا رستوران؛ از بشقابای کوچیکتری استفاده کنین. تو یه نظرسنجی که در بین افراد چاق انجام شد مشخص شد که این افراد بشقابای بزرگ تر رو به بشقابای کوچیک و متوسط بهتر می دونن. حال ببینیم به چه دلیل بشقاب بزرگ تر موجب چاقی شکمی می شه؟ ساده س!. وقتی شما یه فضای بزرگتری در اختیار دارین تمایل به مصرف بیشتر از نیاز بدنتون پیدا می کنین و اینم موجب ذخیره بیشتر چربی در بدن و به دنبال اون، در شکم می شه. واسه جلوگیری از این واکنشای زنجیره ای بد به این نکته توجه کنین که از بشقابای کوچیک تر استفاده کنین و واسه بار دوم هم اونو پُر نکنین اگه واقعاً احتیاجی به اون ندارین.

 

دیر شام خوردن باعث بزرگ شدن شکم تون می شه

این درسته که بدن شما میتونه مقداری چربی رو در طول خواب بسوزونه اما نه وقتی که با معده پُر به تختخواب می رید. گذشته از ایجاد چاقی شکمی، دیر شام خوردن و با معده پر به تختخواب رفتن موجب سوء هاضمه و افزایش خطر دچار شدن به رفلاکس معده می شه؛ چون که دیگه جاذبه زمین اون یکم نیس که غذای شما رو از معده به سمت پایین بکشه. واسه پیشگیری از این شرایط حجم کمی از غذا رو واسه شامتون در نظر بگیرین و حتماً اونو دست کم سه ساعت قبل اینکه به تختخواب برید بخورین. اگه هم خیلی گرسنه شدید به مصرف مقدار کمی میوه و یا یه لقمه کوچیک نون و پنیر اکتفا کنین.

 

  اگه می خواین بیشتر بدونین  :  6 حرکت عالی واسه کوچیک کردن شکم

 

غذا خوردن وقتی که ناراحت، عصبانی و یا غمگین هستین باعث بزرگ شدن شکم تون می شه

شمام از اون دسته آدمایی هستین که در زمان بالاترین درجه احساسات بدون فکر غذا می خورن؟ دفعه بعدی که این احساسات به سراغ شما اومد، تلاش کنین قبل از این که یه همبرگر بزرگ و یا یه بسته سیب زمینی سرخ کرده رو تموم کرده باشین، دست از این کار بکشین. خوردن از روی احساسات کمکی به بهبودی شما نمی کنه و مشکلتون بیشتر می شه. هر کار دیگری که می تونین انجام بدین تا این عادت خوردن وقتی که ناراحت هستین ترک شه این عادت منتهی به افزایش چاقی شکمی می شه. بهترین کاری که می تونین انجام بدین همون نوشیدن یه لیوان آبه. از دیگر راهکارهای به درد بخور میشه به حرف زدن با یه دوست و یا پیاده روی و یا هر فعالیتی که خوردن در اون نباشه اشاره کرد. با این کار از شر کالریای اضافی در وقتی که دچار احساسات شدین در امان هستین و این واسه خانوما مخصوصاً، خیلی مهمه.5- مصرف بیشتر غذاهای کم چرب

بعضی از مردم تصور می کنن که مصرف غذاها و نوشیدنیای با چربی بالا منتهی به ذخیره چربی بیشتر در ناحیه شکم می شن، اما چربیای تک اشباع نشده واسه شما بد نیستن. غذاهای مانند آووکادو، روغن زیتون و دانه های خوراکی خوب باعث نابود کردن چربی های شکمی می شن. اتفاقاً باید احتیاط بیشتری در مصرف مواد غذایی کم چرب صنعتی داشته باشین چون که کارخانجات بیشتر به این مواد غذایی شکر اضافه می کنن و شما میدونید که مصرف شکر بیشتر برابره با افزایش انسولین و به دنبال اون افزایش بیشتر ذخیره چربی در بدن و مخصوصاً شکم. از طرفی تحقیقات نشون داده که بعضی افراد وقتی یه محصول رژیمی رو مصرف می کنن، معمولا به خودشون اجازه میدن که مقدار بیشتری از اونو استفاده کنن و بیشتر کالری بیشتری دریافت می کنن.

 

محروم کردن خود از خواب باعث بزرگ شدن شکم تون می شه

ایده آل اینه که افراد بزرگسال 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب داشته باشن. وقتی که شما نتونین یه خواب خوب داشته باشین، سطح کورتیزول (هورمون استرس) در شما بالا میره و این موجب می شه که ولع شما نسبت به دریافت مواد غذایی شیرین زیاد شه. اینجوری خلاص شدن از چربی شکمی واسه شما که عادت به خواب کافی منظم ندارین کار بسیار سختی می شه. واسه حفظ سطوح طبیعی هورمون استرس، کورتیزول، تلاش کنین تا هر شب به اندازه کافی بخوابین. اینجوری شما می تونین با متعادل نگه داشتن سطح هورمون کورتیزول، تولید هورمون لپتین، که یه هورمونیه که اشتهای شما رو کنترل می کنه، زیاد کنین.

 

  اگه می خواین بیشتر بدونین  :  3 حرکت جادویی واسه کوچیک کردن شکم

 

دریافت کم پروتئین در رژیم غذایی معمولتان، یکی دیگه از دلایل بزرگ شدن شکم تونه

شما خودتون رو از دریافت غذاهای غنی از پروتئین محروم کردین؟ کلا، افراد بزرگسال و سالم باید 20 تا 25 گرم پروتئین در هر وعده غذایی بخورن؛ هر چند این مقدار به سطح فعالیت و اندازه بدن شما بستگی داره. مردان به طور خاص باید روزانه 10 گرم پروتئین بیشتر با هر وعده غذایی شون دریافت کنن تا از سلامت کامل بهره مند شن. با افزایش دریافت پروتئین شما می تونین تعادل قند خون خود رو با کم شدن سطح انسولین حفظ کنین و اینجوری سرعت سوخت و ساز بدنتون رو بالاتر ببرین.

علاوه بر این، پروتئین به کنترل هورمونایی که موجب افزایش اشتهای شما می شن، کمک می کنه؛ پس شما به طور طبیعی کمر باریک تر میشین. واسه دریافت پروتئینِ بیشتر می تونین این مواد غذایی رو در وعده های غذایی تون بذارین: پنیر ریکوتا، بوقلمون، مرغ بدون پوست، ماهی آزاد و تخم مرغا. اینا بهترینا هستن چون با این که پروتئین بالایی دارن شامل چربی کمی هستن؛ همون ترکیباتی که واسه کوچیک کردن میان تنه ی شما مناسبند.

با این توضیحات، شما آماده اید تا یه بدن روی فرم تر داشته باشین با شکمی صاف. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با ترک این 7 عادت نادرست هم شکمی کوچیک تر دارین و هم بدنی سالم تر.

 

 

منبع :