7 عادت غذایی انرژی زا

شاید در اواسط صبح یا بعد از ظهر احساس خستگی کنیم. تقریبا همین موقعا هستش که فشارهای کارای روزمره واسه ما مشکل ساز می شن و بدن مون به ما میگه انرژی بیشتر، کمی استراحت با هر دوی این ّها رو لازم داره.

اما اگه این احساس ادامه دار شد چیکار کنیم؟ اگه چیزی انرژی مثبت ما رو بیشتر از این نابود کرد چه؟ اگه اینطوریه، باید کاری در مورد اون صورت داد، و تغییر عادات غذایی مون شدیدا می تونه به بالابردن سطح انرژی ما کمک کنه.

در ادامه ۷ عادت غذایی آورده شدن که اندازه انرژی مثبت تون رو زیاد می کنن:

۱.مشکل رو پیدا کنین

چیزایی که می خوریم و می خوریم و چگونگی مصرف شون می تونن تاثیر زیادی بر انرژی ما داشته باشن، اما با صرف تکیه داشتن به این موارد نمیشه همه مشکلات رو حل کرد. آدما به مواد غذایی جورواجور به شکلای جورواجور عکس العمل نشون میدن.

داشتن یه دفتر ساده که در اون خوراکیای مصرفی مون رو در طول هفته بنویسیم، واسه پیدا کردن چیزایی که انرژی ما رو کاهش میدن بسیار به درد بخور هستش. ما باید عادات غذایی مون رو واسه چند هفته رصد کنیم، یعنی هر اون چه واسه صبحونه، نهار، شام و میان وعده ها می خوریم رو یادداشت کنیم. هم اینکه، ما باید اون چه موقع غذا خوردن بر ما میگذره و هم اینکه زمانایی که احساس بی حسی داریم رو هم رصد کنیم.

پس از چند هفته می تونه متوجه الگوهای عادات غذایی مون بشیم و خوراکیایی که اندازه انرژی ما رو کاهش یا زیاد می کنن پیدا کنیم.

۲.روز رو درست شروع کنین

معروفه که صبحونه مهم ترین وعده غذایی روزه و بیشتر کارشناسان هم با این گفته موافق هستن. روز رو با صبحونه ای خوب و مغذی که شامل غذاهای کامل باشه شروع کنین. همچین چیزی نه فقط بهره وری شما رو افزایش می دهد، بلکه باعث می شه صبحا احساس ضعف یا اشتهای بیخود نداشته باشین و تو کاراتون دچار مشکل نشید.

یه صبحونه پر از پروتئین، مثلا تخم مرغ یا ژامبون، و هم اینکه مصرف نکردن کرمای قندی و بقیه خوراکیای فرآوری شده، کمک تون می کنه بیحالی صبحگاهی نداشته باشین.

۳.به مقدار کافی آب بخورین

این مورد شاید از همه عادتایی که باید داشته باشیم ساده تر و ارزون تره و شاید ما هم بیشتر از بقیه موارد به اون کم توجهی می کنیم. افزایش اندازه آب مصرفی شما واسه پوست تون، وزن تون و تندرستی تون به درد بخور هستش.

اگه همیشه نوشیدنیای گازدار، قهوه یا چیزای مشابه مصرف کنیم ، فهمیدن این که چه موقع واقعا تشنه هستیم واسه ما سخت هستش. درسته که بخشی از این نوشیدنیا از آب تشکیل شده، اما به تامین آب لازم بدن کمکی نمی کنن و به شکل درست نیاز اونو برطرف نمی کنن. بسیبار محتمله که نوشیدن آب رو در طول روز از یاد ببرم، اما به همراه داشتن یه بطری آب کمک مون می کنه به مقدار کافی از این ماده انرژی زا بهره مند باشیم.

۴.از قندهای نهفته خوراکیا بدونین

آیزاک نیوتن گفته: “اون چه بالا میره، باید پایین بیاد”. این نکته هم در مورد چیزایی که تحت تاثیر جاذبه قرار می گیرن صدق می کنه و هم در مورد اندازه قند مصرفی ما. ما معمولا پس از مصرف خوراکی هایی با اندازه قند بالا، افزایش یهویی انرژی خود رو حس می کنیم، اما این احساس زودگذره و معمولا پس از مصرف اونا دچار بیحالی میشیم. مصرف این خوراکیا علاوه بر انرژی ما روی روحیه مون هم تاثیر میذاره. تعجبی نداره که پس از خوردن این جور خوراکیا صبرمون کم تر و خشونت مون بیشتر می شه.

۵.میان وعده های سالم استفاده کنین

کاهش حجم و افزایش تعداد وعده های غذایی در روز، راه بسیار خوبی واسه حفظ اندازه انرژی ما و موندگاری سوخت وساز بدنه. ما باید یاد بگیریم خوراکی هّای سالم و مغذی جفت و جور کنیم و اونا رو جایی در نزدیکی مون نگه داریم. وقتی خوراکیای مناسب پیش خودمون داشته باشیم، هوشمندانه تر می تونیم به بدن مون سوخت برسونیم.

۶.خوراکیای شادی آور انتخاب کنین

خوراکیایی وجود دارن که ثابت شده ما رو خوشحال تر می کنن. این دسته از خوراکیا پر از مواد معدنی و چیزای خوب هستن و واسه سیستم دفاعی بدن و بقیه بخشای اون بسیار به درد بخور هستن. خوراکیایی که هم انرژی ما رو افزایش بدن و هم حال و هوای ما رو بهتر کنن، چیزای عجیب وغریبی نیستن. میوه، سبزی، نونای جفت و جور شده از غلات کامل، آجیلا و دانه های خوراکی در دسترس همه قرار دارن و خیلی راحت میشه اونا رو مصرف کرد. به دفترچه ثبت خوراکیای مصرفی تون مراجعه کنین و تلاش کنین خوارکیایی رو استفاده کنین که روحیه شما رو بهتر می کنن، چون روحیه بهتر به معنی انرژی بیشتره.

۷.روز رو درست تموم کنین

حالا که تونستیم روز رو با انرژی بیشتر و حس خوب بگذرانیم، وقتشه اونو به شکل درست تموم کنیم تا واسه فردایی بهتر آماده باشیم. واسه شام غذای سبک تری استفاده کنین تا للازم نباشه شب هنگام به سراغ یخچال برید. اگه مصرف کردن قند در طول روز کار به جاییه، در آخر شب مصرف نکردن اون ضرورت پیدا می کنه، چون می تونه باعث به وجود اومدن مشکل در خواب شه. صد البته هیچی مانند خواب شبونه ی خوب انرژی ما رو افرازیش نمی ده.

منبع :