آرزو امروز: بیماریای قلبی و سکته مغزی دومین و سومین دلیل مرگ و میر عادی در کشوری مانند کاناداست. البته این آمارها مخصوص کشور کانادا نیس و هرساله در سرتاسر جهان، میلیونا نفر در اثر این بیماریا جون خود رو از دست میدن. البته می شه با در پیش گرفتن عادتای سالم و ترک عادتای نادرست سلامت قلب رو نگهداشت. در این مطلب 10 عادت نادرستی رو که سلامت این گنجینه مهم رو با خطر مواجه می کنه میگیم. لطفا با ما همراه باشین.

 
1. سیگار می کشید

سیگار باعث بسته شدن رگای خونی می شه، خطر تشکیل لختهای خونی رو بالا می بره و اندازه اکسیژن حمل شده در خون رو کاهش و عوضش فشار خون رو زیاد می کنه.باید بدونین که اگه به مدت یه سال سیگار مصرف نشه، خطر مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی به نصف کم میشه.

2. به تغذیه تون اهمیت نمی دین

به
عقیده  کارشناسان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات استفاده کنین. این مواد
غذایی پر از ویتامینا و مواد معدنی هستن که سلامت قلب و رگای خونی
رو پیشرفت میدن.علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و
آنتی اکسیدان ها هستن که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنن.غذاهای
سالم و جور واجور جفت و جور کنین و نصف بشقاب تون رو به سبزیجات اختصاص بدین.
 
3. ورزش نمی کنین

یکی از عوامل اصلی دچار شدن به بیماریای قلبی ـ عروقی بی تحرکی و خونه نشینیه. واسه ارتقای سلامت قلب تون پیشنهاد می شه که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنین.به جای آسانسور از پله ها استفاده کنین، یه ایستگاه مونده به منزل یا محل کارتون از اتومبیل پیاده شده و بقیه راه رو پیاده برید.بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنین. به نظر کارشناسان لازمه که روزانه ده هزار قدم راه برید تا سالم بمونین.

4. صبحونه نمی خورید

نخوردن صبحونه علاوه بر اینکه شما رو از انرژی لازم واسه شروع یه روز خوب محروم می کنه، بلکه باعث می شه که در وعده های غذایی دیگه کالری بیشتری دریافت کنین.یافته های پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشون میده که این موضوع خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) رو به اندازه 55 درصد زیاد می کنه.

5. استرس دارین

استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگای خونی می شه. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخورداره.قبل از هر چیزی اصل استرس رو شناسایی کنین. بعد تلاش تون رو واسه کنترل و حفظ آرامش تون انجام بدین.ورزش، مطالعه، یوگا و چیزای دیگه ای به جز اینا جزو روشای حفظ آرامش و کنترل استرس هستن. روزانه چند دقیقه به خودتون اختصاص بدین و فقط به آرامش تون فکر کنین.
 

6. ساعت کاری مشخصی ندارین

یافته های پژوهشی محققان Western University نشون میده آدمایی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارن، به اندازه 23 درصد بیشتر در برابر آنفارکتوس قرار می گیرن.ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد مشکل در ضربان قلب می شه و در آخر به سلامت قلب آسیب می زنه.

7. مصرف چربیای ترانس

این چربیا در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافینا، بیسکوییتا و چیزای دیگه ای به جز اینا هست. مصرف این چربیا باعث افزایش اندازه کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شه. در نتیجه خطر بروز بیماریای قلبی ـ عروقی بالا میره.پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده دوری کنین و به جای این هله هوله ها آجیل بخورین.

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

  • مطالب در رابطه