: علائم کمبود ویتامین ب۱۲, علائم کمبود کمبود ویتامین در بدن

علائم کمبود ویتامینا در بدن, کمبود ویتامین در بدن

خستگی یکی از شایع ترین نشونه های دچار شدن به کمبود ویتامینه، اما کمبود ویتامین همیشه به شکل خستگی ظاهر نمی شه. بعضی وقتا ممکنه مشکلاتی در بدن مون ایجاد شن که خیلی از ما نمی دونیم از کمبود ویتامین ناشی شدن. در این مطلب از ابرتازها ۷ علامت داشتن کمبود ویتامین در بدن رو میگیم. واسه بهره بردن از این مطلب با ما همراه باشین.

۱. دردهای عضلانی

اگه دائم و بدون هیچ دلیل مشخصی، مثلا بدون اینکه تمرینات ورزشی سنگین انجام داده باشین، دردهای عضلانی دارین، شاید به کمبود ویتامین D گرفتار هستین. بر خلاف گسترش بالای کمبود ویتامین D، چون نشونه های کمبود این ویتامین خیلی روشن نیستن، تشخیص اون می تونه سخت باشه. با در نظر گرفتن اینکه ویتامین D در سلامت استخون ها، دندانا و عضلات نقش داره، اگه به همراه دردهای عضلانی، دندانا و استخوانای تون هم مشکل داره، لازمه سطح این ویتامین در بدن تون اندازه گیری شه.

واسه اینکه به کمبود ویتامین D دچار نشید، روزانه در برابر نور آفتاب قرار بگیرین و در رژیم غذایی خود از شیر یا بقیه فرآورده های لبنیِ غنی شده با ویتامین D مثل ماست و پنیر کُلبه (یه جور پنیر نرم با طعم ملایم) استفاده کنین. ماهیای چرب مثل سالمون یا ماهی تُن هم از جمله منابع ویتامین D هستن که به دلیل خطر رسوب جیوه در بدن بهتره بیشتر از دو بار در هفته مصرف نشن.

۲. کِرِختی پاها

اگه در ناحیه پاها احساس بی حسی یا بی حسی می کنین و در راه رفتن تون هم مشکل ایجاد شده (مثلا تعادل ندارین یا بیشتر زمین می خورید)، شاید به کمبود ویتامین ب۱۲ (B12) گرفتار هستین. حتما می پرسین به چه دلیل؟ چون ویتامین B12 واسه سلامت و کارکرد مغز و دستگاه عصبی لازمه. اگه سطح این ویتامین کم شه، مغز به سختی می تونه با اعصاب بدن رابطه برقرار کنه و به خاطر همین به بی حسی و مشکلات تعادل دچار میشین.

واسه افزایش سطح ویتامین B12، مصرف مواد غذایی حیوونی مثل ماهی، مرغ و فرآورده های لبنی و هم مواد غذایی گیاهی مثل جایگزینای شیر یا گوشت و غلات صبحونه که با ویتامین B12 غنی شده باشن، پیشنهاد شده.

۳. مشکل دید در شب

چون شبا مشکل دید دارین، بهتر می دونین همیشه بعد از شام در منزل بمونین و بیرون نرید؟ بعضی وقتا مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می شه. ویتامین A در ساختن رنگدانهای سلولای گیرنده نوری در چشما و کمک به دید در نور کم مؤثره. کمبود ویتامین A موجب می شه شبا نتونین دید واضحی داشته باشین و شاید حتی به بقیه مشکلات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه ی زرد) هم دچار شید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم برگ، سبزیجات دارای رنگدانهای نارنجی مثل هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی، طالبی و تخم مرغ از جمله منابع ویتامین A هستن.

علائم کمبود ویتامینا در بدن, کمبود ویتامین در بدن

۴. عکس العملای کُند

در گرفتن توپ کُند هستین؟ بین رانندگی وقتی کسی یهو جلوی ماشین تون سبز می شه، نمی تونین سریع ترمز بگیرین؟ شاید این تأخیرها به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین ای (E) باشه و نه بی دست وپا بودن شما. ویتامین E واسه سلامت دستگاه عصبی خوبه و مثل ویتامین B12 به ایجاد رابطه بین مغز و اعصاب کنترل کننده عضلات و عکس العملا کمک می کنه. کمبود ویتامین E موجب سخت تر شدن ایجاد این رابطه می شه.

جوونه ی گندم غنی ترین منبع تأمین کننده ویتامین E خونده شده، پس این ماده مغذی رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. تخم مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همون احشاء خوراکی، مغزها، دانه ها و آووکادو هم از جمله بقیه منابع ویتامین E هستن.

۵. دیر درمون پیدا کردن زخما

وقتی دست تون رو می بُرید یا جراحت دیگری واسه تون پیش میاد، زخمای تون دیر درمون پیدا میکنن؟ شاید بخشی از این مشکل به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین سی (C) باشه. سلولای پوستی و بقیه سلولایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشون رو به خاطر شروع روند درمون دوباره درست کنن، به ویتامین C و هم اینکه ویتامین A و زینک (روی) نیاز دارن. درمون زخم ها بدون اندازه کافی از این مواد مغذی سخت تر می شه و به خاطر همین احتمال عفونی شدن زخم ها زیاد می شه.

واسه اینکه به کمبود ویتامین C گرفتار نشید، مصرف روزانه مرکبات مثل گریپ فروت و شکلای جور واجور لیموها و هم سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همون آراگولا و کلم برگ رو در رژیم غذایی خود بذارین.

۶. احساس افسردگی

علائم کمبود ویتامین همیشه در جسم ظاهر نمی شن. هممون ممکنه بعضی وقتا دل مون بگیره، اما اگه فهمیدین که این مشکل در حال خیلی بد تر شدنه، طوری که افسردگی گرفتین یا بیشتر روزا غمگین هستین، شک کنین که شاید به کمبود ویتامین ب۱ (B1) گرفتار شدین. این ویتامین مثل ویتامین B12 واسه سلامت سلولای عصبی و مغزی لازمه.

کمبود ویتامین B1 در کارکرد این سلولا مشکل بوجود میاره و در نتیجه ممکنه به مشکلات روانی مثل افسردگی دچار شید. کمبود این ویتامین با احتمال خیلی کم اتفاق میفته، اما در افراد الکلی، مبتلایان به مریضی کرون (یه جور مریضی التهابی روده) یا بی اشتهایی (آنورِکسیا) ممکنه بروز کنه.

منابع غذایی شامل این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس و مِلاس مشکی (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست میاد).

۷. بوی بد دهن

بوی بد دهن ممکنه از کمبود ویتامین ب۳ (B3) ناشی شه، مخصوصا اگه خوب مسواک می زنید و نخ دندون استفاده می کنین و کلا در رعایت بهداشت دهن و دندون کوشا هستین. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن کارکرد کبد میرسه.

کبد روی کارکرد درست معده و روده ها اثر میذاره و به خاطر همین مشکل در کارکرد اون به مشکلات گوارشی و در آخر بوی بد دهن منجر می شه. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می شه.

واسه جلوگیری از دچار شدن به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهیای چرب، دانه آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر پیشنهاد شده.

کلا، کمبود ویتامین چیزی نیس که تشخیص اون از طرف خودِ افراد خیلی راحت ممکن باشه. اگه احساس می کنین نشونه هایی دارین که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشن، حتما با یه دکتر مشورت کنین و از مصرف خودسرانه قرصا و مکملای ویتامین دوری کنین.

یه آزمایش خون ساده سطوح ویتامینا در بدن تون رو مشخص می کنه و دکتر در صورت مشاهده هر نوع کمبودی در سطوح ویتامینا راهنماییای لازم رو واسه برگشت به وضعیت عادی در اختیارتون می ذاره.

 منبع:salamatnews.com

علائم کمبود ویتامین در بدن

.

منبع : abartazeha.com